Email: caoi.ir@post.com Telegram ID: @caoiran

ورود

Slide 1 - copy - copy

در این بخش در تلاش هستیم تا اطلاعات مربوط به معماران ایران اعم ازبیوگرافی و آثار منتخب آنان گردآوری و معرفی گردد.
این بخش نیازمند همیاری شما مخاطبان گرامی است تا اطلاعات مربوط به معمارانی که می شناسید بویژه آنانی که مسن هستند و یا در قید حیات نیستند جمع آوری و مستندنگاری گردد.

Shadow

محمدرضا جودت

محمدرضا جودت محمدرضا جودت

محمدرضا جودت متولد سال ۱۳۱۸ اردبیل است. در شش سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت می كند و دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران می گذراند. او در سال ۱۳۴۰ در دانشکده هنرهای زیبا رشته‌ نقاشی را ناتمام رها کرده و وارد رشته‌ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) می شود. محمدرضا جودت عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول فصلنامه معماری ایران (ما) و مديرعامل شركت مهندسين مشاور جودت و همكاران بوده است. وی دارای کارشناسی ارشد مهندسی معماری از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی(ملی سابق) و عضو هیأت امنای انجمن مفاخر معماری ایران است. ایشان بیش از سی سال در دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی تدریس نموده اند. در دانشگاه علاوه بر درس های عملی و داشتن آتلیه، تدریس یک درس نظری به نام تاریخ معماری معاصر برعهده‌ ایشان بود.

از وی به عنوان یکی از بنیانگذاران معماری مدرن ایران نام می برند. در کارنامه فعالیت های ایشان می توان به موارد زیر اشاره كرد:
- بنیانگذاری و مدیریت تالار ایران (قندریز)
- تألیف و ترجمه چندین کتاب و مقاله در حوزه هنر و معماری
- طراحی معماری دانشکده­ های پزشكي و پيراپزشكي سمنان و سنندج
- سالن آمفي تئاتر بندرعباس

درباره تالار ایران «قندریز»
محمدرضا جودت در مصاحبه منتشر شده در وبسايت معمارنت، به اين تالار اشاره مي نمايد.
"از فعالیت‌های عمده‌ای که تاکنون داشتم یکی بنیانگذاری و اداره‌ تالار ایران یا تالار «قندریز» بود که از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ یعنی شروع انقلاب طول کشید. البته بنیانگذارانش ۱۲ نفر بودند اما همان سال اول ۹ نفر کناره‌گیری کردند و یک نفر از آن سه نفر به جا مانده هم طی یک تصادف رانندگی به نام آقای «منصور قندریز» فوت کرد؛ که ما به احترام ایشان نام تالار ایران را تبدیل کردیم به تالار «قندریز» و بعد از آن ما دو نفر یعنی آقای پاکباز و من، به مدت شانزده سال این تالار را اداره می‌کردیم. در این تالار ما متجاوز از ۱۵۰ نمایشگاه برگزار کردیم. البته این تالار از اولین گالری هایی بود که فعالیت دربارۀ آثار همه هنرهای تجسمی را دربرمی‌گرفت؛ از نقاشی و مجسمه‌سازی گرفته تا گرافیک و عکاسی و هرچه در این زمینه بود.  همزمان یک مدتی انتشارات داشتیم و در عرض ۱۶ سال متجاوز از ۳۰ جلد کتاب و جُنگ و مجله منتشر کردیم. اما بعد به علت پیش آمدن مقدمات انقلاب تصمیم گرفتیم که بطور موقت فعالیتمان را قطع کنیم و بعد هم صلاح ندیدیم که ادامه دهیم. اما پس از آن در حدود ۱۲ یا ۱۳ سال پیش آقای «مراد ثقفی» که مجله‌ی گفتگو را درمی‌آورد و گرافیست مجله‌اش هم آقای ممیز بود؛ با پی‌گیری تاریخچه کانون نویسندگان متوجه شده‌ بود که اولین جلسات این کانون در تالار «قندریز» برپا شده و فکر می‌کرد که منظور چیزی شبیه به تالار چلوکبابی است. اما بعد از آنکه متوجه شده بود نزد ما آمد و گزارش خوبی درباره‌ تالار در شماره‌ی ۱۲ یا در این حدود همان مجله چاپ کرد و در آن نقاط قوت و ضعف ما را در طول آن سال‌ها به نقد کشید."

او در کارنامه خود ۷ جلد کتاب در سری مجموعه مقاله‌های معماری و شهرسازی با عنوان‌های زیر دارد:
- تو معماری را ترسیم می‌کنی و لی من آن را می‌سازم
- معماری دیکانستراکشن، معماری و دیکانستراکتیویست
- نومدرن‌ها کجایند؟
- معماری قدیم و جدید ژاپن
- ده پرسش از ۸ معمار
- شش مفهوم در معماری معاصر
- هنر معماری فضا در عصر الکترونیک

[ پیوند ]
۱- گفتگو با محمدرضا جودت، وبسایت معمارنت []

خواندن 8525 دفعه آخرین ویرایش در جمعه, 23 آبان 1399 00:14