Email: caoi.ir@post.com Telegram ID: @caoiran
Image is not available
Study

in This section we publish architecture articles from books and magazines.you can send us best articles that we oublish for you.

in This section we publish architecture articles from books and magazines.you can send us best articles that we oublish for you.

Slider

Study

 

مهرداد ایروانیان بدیهه سرایی معماری

رضا دانشمیر

مجله معمار شماره 7 زمستان 78 - صفحات 10-21

Mehrdad Iravanian Architectural Improvisation

 

مهرداد ایروانیان, رضا دانشمیر, معماری مهرداد ایروانیان, پارک خواجو شیراز, باغ صفا شیراز, باغ بلند شیراز, mehrdad iravanian

  
مهرداد ایروانیان متولد سال ۱۳۳۶ در شهر شیراز است. تحصیلات معماری خود را در دانشگاه U. S. L امریکا به پایان رسانیده و پس از بازگشت به ایران از سال ۱۳۷۰ تاکنون دست اندرکار طرح و اجرای پروژه های مختلف معماری و طراحی شهری در شیراز و شهرستانهای مجاور آن بوده است و با دانشگاه آزاد شیراز نیز همکاری می کند. ایروانیان کار خود را در سالهای آخر دهه ۶۰ با برگزاری تعدادی نمایشگاههای معماری، که اولین آنها دروازه ها» نام داشت، شروع کرد تا بدین وسیله بتواند به جستجوی زبان معماری خود، فارغ از مسائل مربوط به عملکردهای پیچیده ساختمان، بپردازد. پروژه های به اجرا رسیده کنونی در ادامه آن جستجوهای اولیه قرار دارند. چیزی که در مورد ایروانیان در وهله اول جلب نظر می کند، حجم گسترده پروژه های معماری است که او و گروههای اجرائی اش، در سطح شهر شیراز، به انجام رسانده اند و به رغم گستردگی موضوعهای مختلف و نیز تنوع زبان معماری به کار گرفته شده، مَنشی ویژه و متمایز از دیگر ساختمان سازی های سالهای اخیر آن شهر دارند. گستره زبان معماری او شامل استفاده از نقشمایه های معماری قبل و بعد از اسلام ایران و نیز نقشمایه ها و اشارات معماری تاریخی است. خود او در توجیه این نوع ترکیبها، معمار را قابل مقایسه با هنرپیشه ای می داند که موظف است بر اساس فیلمنامه ای به خصوص، در هر پروژه، فارغ از جریانهای معماری روز جهان، نقش خاصی را برعهده گیرد. بنابراین در پروژه های مختلف او می توان نشانهایی از معماری باستانی ایران در پارک خواجو، نزدیک دروازه قرآن، تا نقشمایه های معماری اسلامی ایران، در پروژه دانشکده قرآن، و نیز جلوه هایی از پاپ آرت در پارک سه کیلومتری باغ بلند و حتی کولاژهایی با ظاهر دیکانستراکشن، در ساختمانهای مختلف به اجرا رسیده از قبیل مراکز اداری، تجاری و نمایشگاهی یافت.

کارهای مهرداد ایروانیان را از سه زاویه می توان بررسی کرد.
١- مفاهیم پروژه ها
۲- تکنیک طراحی معماری
۳- آزمایشگری با مواد و مصالح

اندیشه اصلی معماری در کلیه پروژه های فوق زمینه یا متن (Context ) هر پروژه است که عامل تعیین کننده فرم پروژه شده است. این زمینه یا پیش فرض که معمار اهمیت ویژه ای برای آن قائل است تنوعی گسترده دارد، از فضاهای مدرن شهری و طبیعت، به عنوان فیزیک، تا زمینه های فرهنگی و فکری، به عنوان متافیزیک. در این مورد او به مخدوش نکردن معنای محیط و یا سوژه اشاره می کند. بنابر این تکنیک اصلی مورد استفاده «کلاژ» است که به قول او نمایانگر فرهنگ متکثر انسان معاصر است، انسان به عنوان محصول فرهنگی ترکیبی که نقشی از نژاد، ظاهر، دانش، محیط زندگی و... برخود دارد. ایروانیان در پروژه باغ بلند که طولی برابر با ۳ کیلومتر و پهنایی معادل ۳۰ متر دارد و در حاشیه اتوبان چمران واقع شده، از مفهوم فصول سال برای طراحی پارک سود جسته و بدین ترتیب این مسیر طولانی را به ۵ قسمت مختلف که هریک نمایانگر یک فصل خاص و پیش فصل است، تقسیم کرده است. این فصول یعنی