Email: caoi.ir@post.com Telegram ID: @caoiran

Books

کتاب انگاره های معمارانه منظر نویسنده دکتر آزاده شاهچراغی

کتاب انگاره های معمارانه منظر
نويسنده: دکتر آزاده شاهچراغی (دانشیار و مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
ویراستار علمی: دکتر علیرضا بندرآباد
ویراستار ادبی: گیتی سبزواری
انتشارات: جهاد دانشگاهی تهران
چاپ اول: آبان ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۱۹۶ 
صفحه تمام رنگی
قیمت: ۵۵۰۰۰ تومان

این کتاب در حوزه تخصصی معماری منظر در کشور برای نخستین بار به صورت چندرسانه ای منتشر شده به طوریکه خواننده ضمن مطالعه آن می تواند فیلم پروژه های تحلیل شده در کتاب را در صفحه گوشی تلفن همراه خود ببیند.

بکارگیری این تکنیک جدید باعث شده تعداد صفحات کتاب از ۳۵۵ صفحه به ۱۹۶ صفحه کاهش بیاید.با کاهش تعداد صفحات هم در مصرف کاغذ و جوهر ( برای دوهزار نسخه کتاب) صرفه جویی شده و نیز عدم استفاده از لوح فشرده CD برای دسترسی به فیلم های علمی مکمل کتاب در مجموع رویکردی همساز با حفاظت از محیط زیست و طبیعت داشته است. ضمن اینکه موجب انگیزه برای مطالعه بیشتر توسط جوانان می شود.

از نظر محتوایی این کتاب در جستجوی پاسخ به این سوالات است که ارتقای کالبدی یک پارک شهری از سطح صرفاً "فصای سبز" به سطح یک"پارک" و "باغ" چگونه ممکن است؟ اندیشه ، ایده و انگاره ی معمارانه در این میان چه نقشی دارد؟
قطعا برای احیای نقش معماران در معماری منظر و اثربخشی مجدد دانش معماری در آفرینش پارک های شهری، به دانش نظم یافته ای نیاز است.اکنون در کتاب پیش روی شما تلاش شده مختصری از آنچه معمار و دانشجوی معماری برای طراحی و معماری منظر به طور پایه باید بداند در اختیار وی قرار گیرد.هدف این کتاب صرفاً دسته بندی یا سبک شناسی پارک های شهری نیست، بلکه هدف این بوده که به طور مستند نشان داده شود چگونه اندیشه و دانش معماری می تواند ارزش فضایی و کالبدی ژرف تری برای خلق پارک و باغ فراهم کند.دسته بندی انگاره ها در این کتاب نظر شخصی بنده بوده و همواره قابل نقد و اصلاح است هرچند در تدوین آن به طور ضمنی از نظر اساتید فن و همکاران در این حرفه استفاده شده است.

از این رو کتاب شامل چهار بخش است. ابتدا کتاب به واژه شناسی، تعریف معماری منظر و حدود مداخله ی این دانش در طراحی محیط پرداخته و در مورد ماهیت فوق العاده جذاب معماری منظر و امکان معماری زمین، معماری زمان، معماری حواس و همین طور معماری سامانه رفتاری توسط طراحان در آن بحث شده است.

هم چنین در این کتاب پس از مطالعه ی موردی روند طراحی تعداد زیادی از پارک های سرزنده و موفق در سراسر جهان ، در نهایت ده انگاره ی معمارانه ی منظر معرفی شده، بنابراین انگاره ی گشتالتی (ترکیب عناصر)، انگاره ی دیکانستراکتیویستی (ساختارزُدا)، انگاره ی پالیمسستی (خوانش زمین)، انگاره ی فولدینگ (تاخوردگی)، انگاره ی فرگمنتال (چندبخشی)، انگاره ی کولاژ (تکه انگار)، انگاره ی تماتیک(موضوعی) ، انگاره ی سمبولیک (تداعی گر)، انگاره ی یک یکم (مشهود ساز) و انگاره ی کانتکسچوال (زمینه گرا) همراه با مورد پژوهی و شرح فرآیند طراحی دست کم یک پروژه برای هر کدام معرفی شده اند.برای گویا تر شدن انگاره ها، هر یک از نمونه ها به صورت چند رسانه ای یا مولتی مدیا معرفی شده به طوری که خواننده با استفاده از کد درج شده بر روی تصویر پروژه می تواند فیلم مربوط به آن را ببیند.

منظور از انگاره، نظامی از ایده ها و مفاهیم است که چیزی را شرح می دهد.
علاوه بر آن، کتاب فرآیند طراحی پیچیده در معماری منظر را واکاوی کرده و در این راه نظرات اخیر پژوهشگران نیز مورد توجه بوده است.سخن پایانی کتاب در مورد آرمان های انسان درباره ساخت محیط های سالم، شاداب، ایمن و سرزنده در کلانشهرها و تأکید آن بر فهم جایگاه معماری در شکل گیری منظر به ویژه پارک های شهری به عنوان آخرین سبزهای امیدبخش است.

انگاره های معمارانه منظر سومین کتاب نویسنده آن است.دکتر آزاده شاهچراغی پیش از این موفق به انتشار دو کتاب "پارادایم های پردیس" و "محاط در محیط" شده و پنج جایزه معتبر ملی از جمله جایزه ی کتاب شایسته تقدیر جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۹ را دریافت کرده است.

خواندن این کتاب به معماران، معماران منظر، طراحان شهری، طراحان محیط، مهندسین فضای سبز، مدیران شهری و علاقمندان به حضور طبیعت در شهر توصیه می شود. این کتاب به صورت چندرسانه ای منتشر شده به طوریکه خواننده ضمن مطالعه آن می تواند فیلم پروژه های تحلیل شده در کتاب را در صفحه گوشی تلفن همراه خود ببیند.

فهرست مطالب کتاب:
پیشگفتار نویسنده
راهنمای تماشای فیلم های مکمل کتاب

نخست: درآمدی بر چیستی معماری منظر
– سخن آغازین
– عبارت شناسی
– تعریف دشوار معماری منظر
– مقیاس عمل در دانش معماری منظر

دوم: ماهیت معماری منظر
– معماری زمین
– معماری زمان
– معماری حواس
– معماری سامانه ی رفتاری

سوم: انگاره های معمارانه ی منظر
۱- انگاره ی ترکیب عناصر
۲- انگاره ی ساختارزدا
۳- انگاره ی خوانش زمین
۴- انگاره ی تاخوردگی
۵- انگاره ی چندبخشی
۶- انگاره ی تکه انگار
۷- انگاره ی موضوعی
۸- انگاره ی تداعی گر
۹- انگاره ی مشهود ساز
۱۰- انگاره ی زمینه گرا

چهارم: فرآیندهای طراحی منظر
– فرآیندهای طراحی منظر
– فرآیند خطی طراحی
– فرآیند چرخه ای طراحی
– پاکیلدا
سخن پایانی: سبزهای امیدبخش